Publisert: 21.07.2012 Klokken: 01:40

Siden det ikke blir noe sommerferie på meg i år, tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om reisen vår til Venezia august ifjor. Litt i seneste laget, men tror faktisk ikke jeg skrev så veldig mye om turen da, var vel stortsett bare bilder.. Kan jo hende dette kan komme til nytte for noen av dere som har planer om å reise til Venezia! Åååh, Drømmer meg tilbake... Dette er absolutt en av de fineste stedene jeg har vært, så fantastisk by, virkelig helt unik.

Det føles nesten ut som du har reist flere hundre år tilbake i tid når man kommer til Venezia. Det finnes ikke biler, eller noe slags motoriserte kjøretøy. Det er så fredelig på en måte, selvom det er tusenvis av mennesker overalt. Alt er selvfølgelig ikke 'gammeldags', men moderne restauranter og butikker er pålagt å ha en nøytral fasade slik at de glir inn i bybildet. I Venezia finnes det over 400 bruer, og over 150 kanaler. Det er bruer OVERALT, og det ser helt fantastisk ut. Man skjønner faktisk ikke hvor utrolig fint og fascinerende det er før man ser det med egne øyne.

Vi var i Venezia i 5 dager så det sier seg selv at man ikke kunne få med seg alt, men samtidig fikk vi med oss ganske mye av det byen har å tilby. Tror ikke man får sett alt av å være der i to uker engang, men det er jo en god start. Jeg skal garantert tilbake dit en dag. Må vel bli om ikke så lenge, gud vet hvor mange år det er til byen ligger under vann...

HOTELL

Det finnes bra mange hoteller i Venezia, men vet selvsagt ikke noe om de andre hotellene enn det vi bodde på selv. Vi bodde på et lite, men fint og veldig koselig hotell kalt Ca' Bragadin. Det var veldig vanskelig å finne dette hotellet da, fordi inngangsdøren var i en liten bakgate og det fantes ikke noe skilt som viste veien. Var bare flaks at vi fant frem egentlig..Vi stod tilfeldigvis rett utenfor det ene vinduet til hotellet, og plutselig hørte vi en mann rope. Så snudde vi oss, og der hang han en italiener ut vinduet og vinket oss bort til han. Sporte hvilket hotell vi skulle på, og da var det jo plutselig dit vi skulle, haha. Hotellrommet var veldig lite, men utrolig fint. Frokostsalen var også liten, men stort nok siden hotellet hadde bare rundt 10 rom eller noe. Maten var ikke noe å klage på heller. Menneskene som jobbet der var utrolig hyggelige, hver morgen når vi kom ut til spisesalen så røyste de seg å hilste pent. Vi følte oss nesten litt kongelig, haha! Om man ønsker et større 'luksushotell' så finner man nok det også i Venezia, men jeg likte dette hotellet veldig godt, lite og koselig. Så jeg anbefaler det virkelig. Uansett så spiller det ikke så stor rolle hvordan hotellet er når man er i Venezia, for da vil man tilbringe minst mulig tid inne! Vet dessverre ikke hvor dyrt det var pr.person i og med at dette var en overralskelsestur til meg og søsteren min, fra pappa.

KLIMA/TEMPERATURER

Vi var der i starten av august, og da var det rundt 30 grader nesten hver dag. Temperaturene ligger vanligvis på 18-27 grader gjennom juni, juli og august. Det høres veldig varmt ut siden dette er en by, og det ikke er noen strender akkurat i selve Venezia, men det var faktisk ikke noe problem for oss. På grunn av de høye bygningene å smale gatene så er det skygge nesten overalt, noe som gjør at det ikke blir så varmt likevel.

SHOPPING

Venezia er ikke akkurat den billigste byen å shoppe i, men byen har gode shoppingmuligheter. Ønsker du dyre designer klær, er dette absolutt den rette byen. Men du finner også rimeligere butikker rundt omrking i byen. Husker dessverre ikke navn på noen, men det er lett å finne frem for det er butikker omtrent OVERALT. Rundt hvert eneste hjørne og i hver eneste gate finner man en butikk. Det går mye i jallabutikker som selger smykker, men også her kan du også finne masse fint. Også er det selvfølgelig mange butikker som selger diverse maskerademasker siden Venezia er spesielt kjent for dette. Det er også utrolig mange interiør butikker i byen. Det finnes ikke mange kjøpesenter på selve øya, tror vi bare fant et, men det var ganske lite. Men om man drar til fastlandet som ikke er så veldig langt unna så finner man nok en del der. Siste dagen dro vi til Lido di Jesolo som ligger ca. 1 time unna Venezia. Her var det et GIGANTISK kjøpesenter med alle mulige butikker og restauranter.

Bilde fra kjøpesenteret i Lido di Jesolo...

Dette er bare 1/4 av kjøpesenteret! MASSE butikker..

TRANSPORT

All transport foregår på havet. Om du vil til en plass kan du enten gå (noe vi gjorde veldig ofte), men du kan også ta vanntaxi eller vannbuss. Vanntaxien er det raskeste framkostmiddelet, men dette var også veldig dyrt mens vannbussene var rimeligere. Husker ikke eksakt pris, men billettene fikk man kjøpt nede ved hovedkanalen, Grand Canal. På fastlandet gikk det selvfølgelig busser, så når vi skulle til Jesolo tok vi først vannbussen til fastlandet og deretter vanlig buss til Jesolo. Husker det var litt avansert å få kjøpt bussbilletter, men vi klarte det til slutt. Var litt dårlig med informasjon, og folkene som jobbet på buss-stasjonen var ikke så veeeeeldig hjelpsomme, men vi kom oss omsider fram etter to-tre timer i buss. Vanligvis tar det bare 1 time som sagt, men det var skjedd en stor ulykke på tur til Jesolo så vi ble stående veldig lenge å vente før vi fikk kjøre videre. Flyplassen ligger også på fastlandet så vi tok vanntaxi inn til selve Venezia.
 Vanntaxi...

Vannbuss...

ÅPNINGSTIDER

Tar med dette punktet i og med at dette var noe vi selv ikke var klar over, å som gjorde at vi slet litt med å finne en plass å spise om kveldene. De fleste restauranter i Venezia stenger veldig tidlig, rundt 10-tiden, så dette er noe man må tenke på når man reiser dit. Noen plasser kan du nok finne noen som har åpent litt lengre, men det er ikke snakk om mange. På mandager har de fleste butikker stengt, og på hverdagene stenger omtrent alle butikker i åtte tiden. Når vi var der i August var det en del butikker som var stengt hele tiden, men dette var pågrunn av at de hadde ferie.

ATTRAKSJON/SEVERDIGHET

Badepark - Vi hadde tenkt oss på et badeland i Jesolo, og det var grunnen til at vi dro til siste dagen, men siden vi ble stående fast i trafikken pga. bilulykke, så kom vi fram så sent at det allerede var stengt. Men dette tror jeg er en fin plass for dere som elsker badeland, og for unger spesielt. Badeparken heter Aqualandia, og ligger i Lido de Jesolo. Her finner du store rutsjebaner, basseng og underholdning. Det er åpent 10:00 - 18:00 hver dag fra slutten av mai til begynnelsen av september. Inngangsprisen er ca 22 euro for voksne, og 18 euro for barn.

Gondol - Dette er også noe Venezia er veldig kjent for så vi måtte selvfølgelig ta oss en tur og det angrer jeg ikke på! Det er ganske dyrt, tror vi betalte litt under 100 euro, men disse prisene går ann å prute ned. Etter et visst tidspunkt på kveldene stiger prisen. Selvom det var dyrt så var det absolutt verdt det. Det ble på en måte som en liten guidetur også siden han mannen fortalte mye om Venezia, og de forskjellige bygningene, og vi fikk sett mye av byen som vi vanligvis ikke ville ha sett..

Rialtobroen - Dette er den broen som krysser Grand Canal, og det er den eldste broen i hele Venezia. Den er utrolig stor, det er tre veier på den og i midten er det fullt av butikker.

På broen.. tusenvis av mennesker!

Markusplassen - Her ligger den kjente Markuskirken, og den må bare sees! Den er så utrolig stor, og fin. Vi hadde tenkt å gå inn i den, men køen var så uendelig lang så vi holdt oss til å bare se på den, haha. Husk at hvis du skal inn i denne kirken så må du ikke ha på deg shorts eller singlet, for da slipper du ikke inn. Utrolig rart....

Vi så utrolig mange andre ting også, men nå i etterkant er det litt vanskelig å huske alt. Men du finner selvfølgelig det meste du måtte lure på, på nettet uansett. Etter så mye som jeg og Johanne gikk rundt i Venezia så er jeg sikker på at vi har sett det meste av berømte bygninger osv. haha! Men i denne byen finnes det nok av opplevelser, bare det å gå rundt i de trange gatene og se hvordan menneskene som bor der lever er en stor opplevelse i seg selv.

Men vær klar over at det meste er dyrt i Venezia, turistene er det de lever på for å si det sånn, og prisene justeres hele tiden. Håper denne guiden var til hjelp for noen, jeg har jo bare vært i Venezia 1 gang så det sier seg selv at jeg ikke kan eller vet alt om attraksjoner, restauranter, priser osv. Men dette er ihvertfall min erfaring/det jeg husker etter å ha vært der. Jeg forelsket meg i byen med engang, og det tror jeg dere hadde kommet til å gjort også! Dette er virkelig en by som MÅ oppleves.

For å se flere bilder av turen + innkjøp, trykk HER.