Publisert: 16.08.2011 Klokken: 17:32

På torsdag når vi kom til flyplassen så fikk vi vite av pappa at vi skulle til ITALIA. og ikke til hvilken som helst plass i Italia, men til selveste Venezia! For bare noen uker siden fortalte jeg faktisk til mamma at jeg hadde så utrolig lyst å dra Venezia, og da ante vi ingenting om at pappa skulle ta oss med dit! Flyturen var ganske lang, vi måtte ta fly fra Evenes til Oslo, fra Oslo til Wien (Østerrike) og videre fra Wien til Venezia. Når vi kom til flyplassen i Venezia måtte vi gå ned til havet for å ta vanntaxi inn til Canal Grande, der vi skulle bo. Det var så utrolig fint der, og spennende å se hvordan de bor, alle husene er byggd ned i havet, og det går kanaler og bruer overalt i byen. I bare sentrum av Venezia er det over 400 bruer, den største er Rialtobruen, den har tre veier, og i midten er det fullt av butikker. Siden det ikke er lov til å kjøre med bil der hvor vi var, så skjer alt ved hjelp av båter. De har vanntaxi, vannbuss, vannpoliti, vannambulanse osv. Utrolig kult!

På flyplassen i Wien.

Litt av Venezia tatt ifra flyet.

Påtur ned til havet for å ta vanntaxi!

Inne i taxien! Man kunne sitte ute også, det gjorde selvfølgelig vi, så vi fikk sett mest mulig! Plus at det var så sykt varmt der nede, over 30 grader hver dag!

På tur inn i Venezia, Canal Grande.

Alle trappene var byggd ned i havet, så veldig spesielt ut!

Canal Grande

Gondol !

Her har vi nesten ved hotellet, tatt ifra vanntaxien.

Det var litt vanskelig å finne hotellet, eller døren til hotellet. Vi hadde gått litt rundt omkring å letet, da en mann plutselig ropte på oss fra et vindu, sporte hvor vi skulle, og vi sa navnet på hotellet, og da ropte han tilbake at vi skulle komme bak hjørnet. Haha, inn i et smug, og det hang det et skilt ved navnet på hotellet. Vi hadde aldri funnet det på egenhånd, for det så ikke ut som et hotell engang. Tror det bare var ti rom der. Men herregud, det var fint, så utrolig koselig å veldig hyggelige mennesker som jobbet der! De røyste seg å hilste på oss hver morgen. Følte oss nesten kongelig!

Når vi kom til Venezia var det allerede blitt kveld, men vi gikk ut for å finne oss en restaurant. Det var igrunn litt vanskelig, nesten alt i venezia stenger i ti tiden, eller de begynner å stenge da. Men vi fant oss en restaurant å der spiste vi pizza og koste oss. Ellers gikk vi rundt å så å tok bilder. Var så utrolig fint der! Har tatt så mange bilder, at jeg må dele det opp i flere innlegg. Kommer flere bilder senere.

Venezia  Tusen takk til pappa for verdens fineste langhelgtur! Venezia er absolutt den fineste byen jeg har vært i! Kan ikke beskrives, må oppleves!